Alle OPACK-bedrijven gaan aan de slag met de campagne Clean Sweep. Rest- en zwerfafval wordt aangepakt zodat er minder afval in het milieu komt.

De brancheorganisatie NRK heeft de plaatsen en processen in de rubber- en kunststofindustrie in beeld gebracht waar reststromen kunnen ontstaan en materiaal (ongecontroleerd) verdwijnt. Conclusie: bij het gros van de rubber- en kunststofbedrijven is de massabalans bijna sluitend. Slechts minimale hoeveelheden lekken weg.

Omdat iedere gram telt, zijn er praktische tools om rest- en zwerfafval aan te pakken en de eigen bedrijfsvoering te optimaliseren. Het zorgt voor minder afval in het milieu en het is goed voor onze organisatie.

Dat is goed voor onze organisatie en draagt uiteindelijk bij aan minder afval in het milieu.
Er is een regelhulp gemaakt die in kaart brengt of en waar rest- en zwerfafval kan ontstaan binnen de rubber- en kunststofbedrijven. Oerlemans heeft deze regelhulp doorlopen en we zijn tot de conclusie gekomen dat we al veel hebben geregeld. Dit komt mede doordat we BRC-gecertificeerd zijn, een MVO-gedachte hebben en veel aandacht besteden aan orde en netheid. Maar er is altijd verbetering mogelijk. Daarom zullen we in de komende periode meer aandacht gaan besteden aan Clean Sweep.

Campagne Clean Sweep
De campagne Clean Sweep bestaat uit drie delen:

  • Een voorlichtingsactie naar NRK bedrijven met poster, mailings en webinars;
  • Een online regelhulp om zelf actie te nemen;
  • Een deelnameverklaring van bedrijven die in een register op de website worden gepubliceerd.

 

De campagne is mede mogelijk gemaakt door RVO, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. De NRK stelt een online register open voor bedrijven die werk maken van het voorkomen van rest- en zwerfafval binnen en buiten hun poorten. Alle OPACK-bedrijven zullen in dit register opgenomen worden.