Regelmatige updates over uw vakgebied?

Door: Joan Hanegraaf

Ik houd van goede journalistiek: Dossier kennis, hoor en wederhoor van verschillende kanten en een duidelijke boodschap en conclusie. Ik was dan ook verrast door het programma ‘Pak de Macht’ op 6 mei van Tim Hofman (https://www.npo3.nl/plastic-scam). Tim wil daar de misstanden laten zien rondom de plastic vervuiling wereldwijd. Een thema wat mij aan het hart gaat en waar veel actie voor nodig is. Tim vergeet echter deze 3 kanten van goede journalistiek:

  • Dossierkennis: Tim probeert op een warrige manier de vervuiling van oceanen door kleine sachets in Azië te verbinden met het gewicht van Andries Knevel en vervolgens met de organisatie van het Nederlandse Afvalfonds – snapt u het nog? Vervolgens maakt hij reclame voor de uitbreiding van onze fabriek in Giessen, waar ik hem zeer erkentelijk voor ben: Deze investeringen doen we juist om nieuwe machines neer te zetten om 100% recycleerbare verpakkingen te maken én om ervoor te zorgen dat we meer recyclaat in gaan zetten à volgens mij een positief verhaal. Met betrekking tot het Afvalfonds: Ik zit daar in een adviserende rol als vertegenwoordiging van Stichting Materiaal Organisaties (StiMo https://stichtingmateriaalorganisaties.nl) die alle materialen (papier/ karton, glas, hout metaal, plastic) behartigd. Binnen het Afvalfonds ben ik D-bestuurder. Ik ben geen vertegenwoordiger van de verpakkende industrie en wordt daar ook niet voor betaald. à Ik praat Tim graag een keer bij over hoe het echt werkt.
  • Hoor en wederhoor: Het was apart om je eigen hoofd uit een plastic tas te zien komen, zonder dat de redactie of Tim Hofman zelf je daarover geïnformeerd óf benaderd heeft, om hier een reactie op te geven. Als ze de moeite hadden genomen, hadden we meteen laten zien waar we mee bezig zijn: Onze prijswinnende innovaties focussen op inzetten recyclaat, CO2 reductie, 100% recycleerbare barrière films en laminaten, biobased plastics, dunnere plastics etc. etc. Wij nemen onze verantwoordelijkheid serieus.
  • Duidelijke boodschap en conclusie: onze boodschap is duidelijk: Verduurzamen doen we samen. Juist door samen te werken in de keten maken we het verschil. Is dat altijd makkelijk? Nee, maar je moet (ook als ondernemer) vaak zelf het initiatief nemen. Dat betekent dat alle partijen in de keten moeten investeren – en Tim heeft gelijk: ook de grote merkeigenaren moeten stappen nemen, de retailers, evenals de inzamelaars, de recycling bedrijven en producenten van kunststof verpakkingen. Maar wij als consumenten maken uiteindelijk met onze aankoop keuzes – laten we samen voor duurzaam kiezen. Is plastic duurzaam? Ja, met de laagste CO2 t.o.v. alternatieve materialen – de grote impact op bescherming van het product en reductie van voedselverspilling – laag gewicht met lage logistieke kosten –100% voedselveilig – hoge kwaliteit en lange levensduur is kunststof een duurzame keuze. Dan moeten we er wel voor zorgen dat het na gebruik niet in het milieu komt én dat we keten van kunststof sluiten.

 

Daarom beste Tim: Bel de volgende keer gewoon even op. Want betere journalistiek is net als het milieu: Dat begint bij jezelf.